Styrkelyft

UTK är medlem i Svenska Styrkelyftförbundet och har tävlingsverksamhet i både styrkelyft och endast bänkpress. Vi har tävlande på alla olika nivåer och i olika åldrar, allt från ungdomar till veteraner, med det gemensamma intresset av att lyfta tunga saker. Om du är intresserad av styrkelyft så kan du höra av dig via mail till info@upsalatk.se så ordnar vi så att du kan komma förbi, provträna med oss och berättar mer. Är du sedan fortsatt intresserad så kan du lösa medlemskap så kan vi hjälpa till med teknik, tävlingsförberedelser och annat stöd man kan tänkas behöva för styrkelyft.

Vad är styrkelyft?

I styrkelyft tävlar man i tre delgrenar: Knäböj, bänkpress och marklyft. Man har tre försök i varje delgren där det bästa resultatet räknas in till en total. Varje lyft bedöms av tre domare och kan antingen godkännas eller underkännas om det bryter regelverket. Detta avgörs genom ett majoritetsbeslut. Det går även att tävla i endast bänkpress, där endast tre försök i bänkpress ingår.

I knäböj börjar man med att kliva ut med en skivstång, som läggs på skuldror och axlar, från en ställning och invänta huvuddomarens startsignal. Därefter böjer man på ben och höft till det djup då höftvecket hamnar under ovansidan av knät, för att sedan ställa sig tillbaka upp. På huvuddomarens signal läggs sedan stången tillbaka i ställningen.

Bänkpress kan mycket väl vara den oftast utförda styrketräningsövningen. I bänkpress ligger man på rygg på en plan bänk med fötterna på marken och en stång på raka armar över bröstet. När huvuddomaren ger start signal sänker man stången till bröstet, inväntar press-signal, och pressar sedan upp stången genom att räta på armarna. Stången läggs sedan tillbaka i ställningen efter signal från huvuddomaren.

I marklyft ska en skivstång lyftas från marken tills dess att man står upprätt med raka ben och rygg samt med axlarna tillbaka. Efter signal från huvuddomaren sänks skivstången till marken igen.

Måste jag vara stor och stark för att få vara med?

I styrkelyft finns det ålders- och viktkategorier samt tävlingar som passar alla olika nivåer. Tävlingsverksamhet kan bedrivas från det år man fyller 14 år och klassas då som ungdom t.o.m. året man fyller 18, därefter finns en juniorkategori för 19-23 åringar, seniorer 24-39 och flera masterkategorier därefter, med tävlande långt över 60år. För damer finns viktklasser från 49kg till 84 med en öppen klass därutöver (84+) och 59 till 120+ för herrar. Det går således bra att vara med oavsett hur gammal eller stor man är. Det viktigaste är att man tycker det är roligt med styrkelyft!